måndag, september 11, 2006

Val-rörelse i praktiken

F som i Fotarbete

Med allt svettigare skjorta har jag cyklat runt i våra tätorter för att dela ut valinformation. Som politiker är man ju en van motionär, men det är nyttigt att fixa motionen också lite mer kroppsligt en gång vart fjärde år...

Förutom förbättrad kondition har jag på det här sättet upptäckt dels var flera av mina skolskjutselever (med ovanligare efternamn) faktiskt bor, dels lite av orternas karaktär. I Björnlunda stötte jag t ex bara på två hundar, som var ute och tränade dans - just det - med av en av mina f d elever. Annars var det oerhört mycket katter - och väldigt många som hette Eriksson! Där upptäckte jag också det väl dolda Ordenshuset, som jag annars mest hört talas om.

En svårighet man ständigt kämpar med är brevlådorna med texten "Ingen reklam". Ska man stoppa i där eller inte? Tänk om någon blir sur och inte röstar på oss bara för att vi inte respekterat "förbudet"? Hemska tanke!

Ibland finns ett tillägg: "... men gärna samhällsinformation", och då får man väl hoppas att mina trycksaker uppfattas just så - inte som propaganda! (På några lådor gjordes också ett uttalat undantag för IKEA-katalogen!)

Själv tycker jag förstås inte att det jag kommer med är "reklam" utan "samhällsinformation", som dessutom bara kommer vart fjärde år. Dessutom hade (s), som i egenskap av "statsbärande parti" oftast tycker sig ha tolkningsföreträde, redan stoppat i reklamförbudslådorna, och då ansåg jag att det kunde behövas lite balans...

Men när jag kom till (mp)-ledaren Helldén i Norrby, tordes jag inte annat än respektera hans lilla skylt. Undrar just hur han som statsvetare vill tolka det här med valmaterial. "Reklam" eller ej? Eller beror det på vilket parti som kommer med det... :-)