onsdag, september 06, 2006

Petimeter eller petimäter?

F som i signum F (= språkvetenskap)

Svenskläraren i mig har det inte alltid lätt i politikens värld. Det gäller att välja sina "strider". För att inte göra sig socialt omöjlig får man ibland ligga lite lågt. I det läget kan man då iaktta hur andra går till storms mot skrivfel av olika slag...

En del anser visst att det är vi (svensk)lärare som bär ansvaret när våra f d elever inte stavar ordentligt, och visst kan jag köpa det. Till viss del.

Men riktigt roligt blir det förstås när (m) - i likhet med (fp) - skjuter in sig på den "slappa" skolan, som inte förmår lära barnen skriva ordentligt. På ett stort plakat i Gnesta centrum förkunnar våra nya moderater att eleverna minsann ska kunna stava till "regionaltågstation" (sic!), alltså en välfunnen lokal variant av den valaffisch där det annars brukar stå "gymnasium", om jag minns rätt.

Men så vitt jag kan begripa - och med stöd av allmänna skrivregler samt bl a Banverkets och Gnesta kommuns hemsidor - bör det väl ändå vara ett extra "s" i skarven mellan de sista två morfemen, eller hur? "Regionaltågsstation", alltså.

Att hänvisa till det märkliga "Svenska Fotbollförbundet" (sic!) som språkligt föredöme håller inte. Det svenska språksystemet fungerar naturligt så att ett s stoppas in i sista skarven när tre grundmorfem kopplas ihop:

småkakor - kakpåse > småkakspåse
skolböcker - bokhylla > skolbokshylla - eller kanske skolbokhylla?

Kanske dags att sätta ledande moderater i skolbänken igen... :-)

För det mesta orsakar inte skrivfel några egentliga missförstånd, men visst kan det hända. I mars hamnade jag på sjukhus med magsmärtor. En röntgenundersökning ledde då till att stark antibiotikabehandling mot blindtarmsinflammation sattes in. Men efter några timmar avbröts den. När jag undrade varför, förklarade man att det blivit ett "litet missförstånd". Remissvaret skulle lyda "ingen misstanke om appendicit" - men på avdelningen hade det först uppfattats som "inger misstanke..."!

Man får väl ändå vara glad att missen inte gick åt andra hållet. Då kunde ett sådant skrivfel ha handlat om liv eller död. Nu kunde jag i alla fall glädja mig åt att som svensklärare ha fått ett riktigt bra exempel på vikten av att stava rätt.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Är du säker på det, din d***ja besserweiser? -Det heter faktisk besservisser! Lasse.

9:25 fm  
Blogger Tompa said...

De kanske skrev ihop när de skulle skrivit isär: "regional tågstation" ;-) F.ö. anser jag att petimeter stavas just så!

6:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home