tisdag, september 05, 2006

Undersökt och granskad

F som i Författarskap och Företagande

I valtider är det märkligt hur politikerna sätts under lupp. Man ska svara på enkäter från alla möjliga lobbygrupper, och alldeles nyss kunde jag läsa att jag i alla fall fick två "tummar upp" i Företagarnas analys av kandidaternas perspektiv på deras hjärtefrågor.

Min årslön och mitt bilinnehav har av SN bedömts ha stort allmänintresse. (Läste ni förresten att (s)-kandidaterna toppade inkomstligan och miljöpartisterna kör de mest förorenande bilarna. Redovisades i media alldeles nyligen...)

Så har vi fått veta att vissa lokalpolitiker som ansvarar för kulturfrågor sällan eller aldrig sätter sin fot på biblioteket - och i något fall inte ens har lånekort!

Mig tog man aldrig med i det svepet, och det kanske är tur. Min läsläsning sker oftast på engelska, och just dessa böcker köper min fru och jag oftast in när de kommit i pocket. A McCall Smith, J Grisham, E George, M Walters, P D James m fl bjuder på riktigt bra avkoppling.

Eller också lånar jag från biblioteket hem ljudböcker, som jag lyssnar på vid trädgårds- eller hushållsarbete. Problemet är bara att det på Strömmen knappt finns några sådana som jag inte redan lyssnat på. Den guldgruva jag upptäckt under senare tid är biblioteket nere på Nyköpings lasarett, där landstingsinvånare är välkomna att låna ur det mycket rikhaltiga förrådet - faktiskt utan lånekort! Problemet är förstås att jag så sällan har ärende dit ner...

Men lånekort har jag. Även för Flen, Nyköping, Södertälje och Stockholm...

SN skulle ha kollat upp mig i stället!